Case

23 september 2024

Alles onder één digitaal dak voor Train Charter Services

“To deliver a safe passenger service, with a reliable capacity of operation and at a predictable cost level.” De missie van Train Charter Services, één die wij maar wat graag ondersteunen met de door ons ontwikkelde applicatie ‘Raildesk’.

Een applicatie die we bouwden binnen het Microsoft Power Platform en die we aanvulden met uitvoerige processen vanuit Azure Functions. Tijd om samen een duik te nemen in de digitale wereld achter de gekende locomotieven.
globals-quote
Is er een locomotief die onderhoud nodig heeft, dan worden daarvoor meteen de bijhorende onderhoudsinstructies en de nodige werkbeschrijvingen in beeld gebracht
Deel deze case

Train Charter Services: de kant-en-klare oplossing voor diverse treinen

Laten we eerst een paar stappen terug nemen: Train Charter Services is een spoorwegbedrijf dat treinritten verzorgt binnen Europa. In hun vloot vind je onder meer locomotieven voor verhuur aan goederenvervoerders en locomotieven en rijtuigen voor charterritten.
Train Charter Services biedt kant-en-klare oplossingen die voertuigbeheer, lijnoperatie, een 24/7 bijsturingsorganisatie en alle gerelateerde veiligheidsstructuren daarbij integreren.

Het bedrijf is niet betrokken bij de daadwerkelijke reiziger, maar treedt op als facilitator om focus op de missie van het bedrijf te garanderen. Het bedrijf groeide in de afgelopen jaren flink, waardoor we de applicatie en andere toepassingen op maat steeds blijven uitbreiden om hen in die groei te kunnen ondersteunen.

Raildesk: geautomatiseerd en efficiënt beheer van het wagenpark

Vanaf 2020 ontwikkelden we de applicatie Raildesk, met als grootste voordeel automatiseringen doorheen de verschillende werkprocessen.

Als eerste gingen we aan de slag om hun volledige voertuigpark (met zowel eigen als extern gehuurde locomotieven en wagons) inclusief technische componenten en gereedschappen voor het onderhoud in kaart te brengen en met als doel ze eenvoudiger te beheren. Daarnaast brachten we ook het effectieve onderhoud van datzelfde materieel in beeld. Is er een locomotief die onderhoud nodig heeft, dan worden daarvoor meteen de bijhorende onderhoudsinstructies en de nodige werkbeschrijvingen in beeld gebracht.
Een volgende stap? Een taakplanner die automatisch werkopdrachten klaarzet voor het eerder vermelde onderhoud. Bereikt een trein een vooraf bepaald aantal kilometers of draaiuren, dan wordt er meteen een taak ingepland. Meldingen en afhandelingen van schade en issues met betrekking tot veiligheid, betrouwbaarheid en kwaliteit worden automatisch gemaakt en als de locomotief klaar is voor vrijgave en opnieuw in gebruik genomen kan worden na de reparatie, dan wordt daar automatisch een procedure voor opgestart die via de applicatie getoond wordt en dus ook gevolgd kan worden.

Geautomatiseerd personeelsbeheer op persoonlijk niveau

De locomotieven besturen uiteraard niet zichzelf. Het is ook daarom dat niet alleen de procedures omtrent het voertuigpark geautomatiseerd werden, maar ook die met betrekking tot het personeel. Zo is er een volledig beheer van het personeel en de daarbijhorende functieprofielen, waarbij werd vastgelegd welke kwalificaties voor een functie vereist zijn. Daarbovenop gebeurt er een proactieve toetsing en monitoring op het in bezit hebben van de juiste kwalificaties, maar ook op de status en de geldigheid hiervan. 

De werkplanning van diensten en taken voor het personeel (waaronder machinisten, conducteurs, rangeerders enzoverder) is terug te vinden via deze applicatie, alsook de planning van de te rijden trajecten en met welke locomotieven en wagons dit transport zal plaatsvinden.

Een waarborg voor efficiëntie en kwaliteit

Om de kwaliteit van hun diensten te kunnen garanderen, beheert het systeem ook de nodige documenten waarin de kwaliteits- en veiligheidsdoelstellingen vastgelegd werden en dat op basis van gestandaardiseerde formulieren en procedures.

Ter ondersteuning werd er een koppeling gemaakt met RailNetEurope voor de uitwisseling van dienstregelingen en actuele treininformatie met spoorwegbeheerders binnen Europa, zoals het gekende ProRail in Nederland, InfraBel in België en DB InfraGO in Duitsland.

Innovatief personeelsportaal

De ontwikkelingen bij Train Charter Services zijn nog steeds ongoing. Bovenop de applicatie Raildesk ontwikkelden we ook een aparte Portal website, waarmee het personeel via hun mobiele telefoon inzage heeft tot de planning van hun eigen diensten en waarbij ze de beschikbaarheid voor toekomstige diensten kunnen doorgeven. Ze hebben toegang tot hun persoonlijke dossier waarin ze de status van hun kwalificaties kunnen bekijken en nieuw behaalde kwalificaties kunnen toevoegen. Daarnaast kunnen ze vanuit deze website informatie bekijken die vanuit Raildesk gedeeld werd en kunnen ze ook schade of andere defecten melden.
traincharter-globalsoftwaresolutions_1
traincharter-globalsoftwaresolutions_3
globals-quote

Een tevreden klant aan het woord

Luc Peulen, CEO bij Train Charter Services: “Global Software Solutions heeft ons op een interactieve manier geholpen bij het ontwerpen en realiseren van Raildesk. De geïmplementeerde oplossingen vormen het kloppend hart van onze bedrijfsvoering en het is mooi om te zien dat de samenwerking met Global Software Solutions tot op de dag van vandaag zorgt voor een continue doorontwikkeling.
ano-m
Luc Peulen
CEO Train Charter Services

Enthousiast geworden van deze unieke case?